تبلیغات
mehr54.b36@gmail.com صنایع دستی ایران تنظیم کننده مرتضی اسکندرنژاد - نقاش سنتی قهوه خانه (استاد بلوکی فر )

استاد عباس بلوکی فر نقاش سنتی قهوه خانه ، یکی از اساتید بازمانده این مکتب نقاشی ایران ، پس از یک دوره بیماری طولانی و جانکاه ، در پائیز 1379 چشم از جهان فرو بست و با مرگش مکتب نقاشی قهوه خانه ای یکی از مهمترین هنرمندانش را از دست داد . آیا با مرگ او این مکتب مردمی و عام پسند در تاریخ نقاشی ایران تداوم خواهد داشت؟

 

استاد بلوکی فر در سال 1303 خورشیدی در تهران ، در خانواده ای سنتی و فقیر چشم به جهان گشود . فرصت تحصیل نیافت چرا که از 7 سالگی مجبور شد برای امرار معاش خانواده اش کار کند . به عنوان شاگرد یک نقاش ساختمان ، نقاشی زیرشیروانی و ساختمانی را به عهده گرفت و با رنگ قلم مو آشنا شد و همزمان به مکتب رفت .اما تنها به نقاشی ساختمان بسنده نکرد و به کار تزئینات داخلی ساختمان نیز پرداخت .هوش سرشار و استمرار و ممارست باعث شد طی دو سال به رموز و فنون این کار تزئینات داخلی ساختمان هم پرداخت . هوش سرشار و استمرار و ممارست باعث شد طی دو سال به رموز و فنون این کار آشنا شود .یک تصادف باعث شد که در 9 سالگی با نقاش معروف و پیش کسوت نقاشی مکتب قهوه خانه ، حسین قوللر آغاسی آشنا شود. خودش میگوید که قوللر ، گمشده اش را یافت . به مکتب هم که میرفت به نقشهای کتاب توجه داشت و از روی عکسها و نقش ها نسخه برمیداشت و نقاشی میکشید .

کار نقاشی ساختمان را به عنوان شغل ادامه داد اما از همان نوجوانی به سفارش دیگران تابلو میکشید. از میان کارهای اولیه او تابلوهای جنگ خیبر ، رستم و سهراب ، و واقعه مختار در موزه هنرهای زیبا محفوظند و نشانی از تلاش و کوشش او در دستیابی به مهارت در نقش پردازی و رنگ گذاری او در نوجوانی .در 21 سالگی به مشهد رفت . در آنجا با محفلی از دراویش آشنا شد و به آنها پیوست . طی 5 سالی که در مشهد بود به کار نقاشی قهوه خانه ای پرداخت .

دراویش از او خواستند تا پرده های کهنه و قدیمی و رنگ و رفته شان را دوباره نقاشی کند . طی 5 سال ، چهل پرده برای دراویش و نانواها و قهوه چی ها نقاشی کرد. این دوره کار مستمر او را به پختگی و کمال رساند .تنوع نقش ها ، تمرکز نقاشی ، و آشنایی با ادبیات حماسی ایران مهمترین دستاوردهای این دوره از کار اوست . در سال 1329 خورشیدی به تهران بازگشت و تمام وقت و زندگی اش را به نقاشی اختصاص داد. بعدها به عنوان طراح در دانشگاه مکاتبه ای فعالیت می کرد و در اواخر خدمت با عنوان هنرمند درجه یک ، که معادل دکترای هنر و مردم ، برگزاری نمایشگاههایی از آثار این سبک نقاشی سنتی در نشریاتی چون هنر و مردم ، برگزاری نمایشگاه هایی از آثار این سبک در جشنواره توس و جشنواره های هنرهای مردمی و سنتی باعث توجه همگانی به این نوع نقاشی شد و باعث شد که این آثار از محل های طبیعی و سنتی خود خارج شود و به عنوان یک مورد توجه قرار گیرد و اصول زیبایی شناسی و ویژگیهای هنری آن به بحث گذاشته شود . کارهای بلوکی فر ، در کنار آثار قوللر و مدبر ، به دیوار موزه ها و نگارخانه ها راه یافت . با توجه به حمایت های همه جانبه و بی دریغ مهندس جواد عقیلی این استاد گمنام فرصتی و تولدی دوباره یافت تا بتواند کاری از خود خلق و به جای گذارد . و به این طریق آثار بلوکی فر راهی نمایشگاه ها شد :

نمایشگاه پاریس ، نمایشگاه هنر ایران در آلمان و نیویورک به محل ارایه و عرضه این آثار بدل شد و سپس به موزه ها راه یافت : موزه رضا عباسی ، هنرهای زیبا ، هنرهای تزئینی و موزه هنرهای معاصر تهران ، بسیاری از پرده های او در این موزه ها محفوظ است و جزئی از میراث هنرهای تجسمی ایران محسوب می شود . تابلوی شایسته و زیبای او با عنوان روز عاشورا در موزه هنرهای معاصر تهران ، یکی از پرده های ارزنده این هنرمند صاحب سبک است . با مرگش مکتب نقاشی قهوه خانه ای یکی از مهم ترین هنرمندانش را از دست داد .

یادش گرامی باد .



تاریخ : چهارشنبه 2 شهریور 1390 | 12:46 ب.ظ | نویسنده : مرتضی اسکندرنژاد | نظرات

  • جستوجوی فایل
  • قالب میهن بلاگ
  • ضایعات